24 feb 2014

Hoe val je gezond af?

   En we zijn er officieel aan begonnen!In dit artikel wil ik het graag hebben over hoe je aan deze challenge moet beginnen. Ik heb daarbij ondervonden dat enkele van jullie willen afvallen, en anderen liever gewoon een gezonde voedingsstijl willen starten. Daarom heb ik besloten om al mijn blogs nuttig te maken voor jullie allemaal en dat is meteen ook mooi meegenomen voor de mensen die zowel willen afvallen, als gezonder eten (waaronder ik ook val). Ik ga er alles aan doen om jullie te begeleiden en we gaan elkaar zodanig goed helpen dat we aan deze challenge zullen vastzitten en geloof me, vanaf dat moment there's no way out!
Als je serieus wil beginnen met afvallen, dat moet je je deze vraag zeker stellen: hoe moet ik afvallen? Het is namelijk niet goed als je meteen stopt met eten en vanaf de eerste dag begint te sporten. De kans op eetbuien zal hoog worden en je lichaam is deze levensstijl niet gewoon (je lichaam moet je immers altijd behandelen met respect).  Dus wat moet je wel doen? Hoe val je op een gezonde manier af? Die antwoorden lees je hier!
Denk na over welk resultaat je wil bereiken. Hoeveel wil je na deze challenge wegen? Of hoeveel cm wil je dat jouw taille meet? Vergeet niet om een realistische doel voor ogen te hebben, want afvallen gebeurt niet in één nacht! Na wat research te doen, denk ik dat het in 3 maanden haalbaar is om (minimum) 10k af te vallen, maar dat hangt natuurlijk af van je lichaam, want sommige vallen sneller af dan anderen. Het voornaamste is dat je je best zal doen en het resultaat zal je zeker kunnen zien! 

Heel veel geduld hebben en gezond eten. Jammer genoeg is dat ook één van de zaken die een groot invloed hebben op je challenge. Maar het is natuurlijk ook een groot voordeel; door geduld te kweken word je heel gedisciplineerd en je wordt er bovendien blijer van. Wat betreft het gezond eten: je moet niet gelijk stoppen met chocola of koeken eten. Zorg er gewoon voor dat je zulke producten minder en minder gebruikt, en na een tijdje zal je die ook niet meer nodig hebben.
De progressie om te vermageren is traag, maar zeer belonend. Het is niet de bedoeling dat je vanaf de eerste dag één crackertje eet met 3 glazen water, want zo kom je er niet. Je lichaam moet gezond blijven, maar je maag mag ook wel vol zijn. Een sterk ontbijt is hier dus zeer belangrijk! En ik denk niet dat ik je nog moet vertellen dat je elke dag water moet drinken?  (drink een glas voor elke maaltijd, zodat je al een volle maag hebt wanneer je nog niet eens begonnen bent met eten!) Zorg voor variatie in je maaltijden, anders gaat de challenge saai worden en dat willen we absoluut vermijden. Bepaalde kaassorten (bv. hüttenkäse), kip en rode vleessoorten maken niet dik. Je kunt er gerust een kleine portie van eten. Vermijd alleen vette sauzen en calorierijk beleg. Ga ook nooit boodschappen doen wanneer je honger hebt (bv. na school)! Want dan word je gegarandeerd verleid door zoetigheid, chips, enz. 

Sporten! Ik vind dit persoonlijk het leukste stuk. Er zijn zo veel sporten die je kan beoefenen en je kan trainen zo vaak je wil – zelfs als het regent! Zo ziet niemand hoeveel je zweet haha. Het is belangrijk om gezond te eten, maar door te sporten ga je echte resultaten zien aan je uiterlijk. Als je twee tot drie keer per week loopt, maak je een zeer goede start. Maar niet meteen hardlopen en sprinten, want de volgende ochtend zal je wel voelen waarom! Ga rustig joggen en forceer jezelf niet. Zorg ervoor dat je over goede loopschoenen beschikt en kies voor een paar dat goed bij jou voeten past (hier vind je meer informatie). Zorg ook voor simpele lichaamsbewegingen: neem bv voortaan de trap, ga met de fiets of te voet naar school, schrijf je eventueel in bij een fitnesscentrum.
In één van mijn volgende blogs zal ik meer uitleg geven over soorten oefeningen en trainingen die je zeker zullen helpen! :)
En voor ik het vergeet, 8 uur per dag slapen is cruciaal! Slaap is belangrijk voor zowel lichaam als geest. Ook voor mensen die regelmatig sporten is slaap erg belangrijk, het zorgt namelijk voor spierherstel.

Blijf gemotiveerd en geloof in jezelf! Je weet dat je dit kan en laat niets of niemand je stoppen, zelfs jezelf niet. Je zal in de loop van deze drie maanden moeite hebben met de challenge, en er zullen enkele slechte dagen komen maar HEY, HEB JE WEL ENIG IDEE HOE BLIJ JE ZAL ZIJN WANNEER JE EINDELIJK HET DOEL HEBT BEREIKT WAARNAAR JE STREEFDE? Girl, je gaat je ZO geweldig voelen omdat het je is gelukt, dus blijf gemotiveerd, geef nooit op en denk aan het resultaat! Ga ervoor, want je gaat er geen spijt van krijgen!

Behoud deze levensstijl! Als de drie maanden om zijn, moet je niet meteen naar de koekenkast lopen, want dan ga je je lichaam weer doen aanpassen. Het is oké om af en toe iets ongezonds te eten! Zorg er gewoon niet voor dat je overdrijft en kies zelf waar je de grens legt. Ikzelf ga proberen helemaal geen chips, chocola (buiten zwarte chocola), taart, pizza en frisdranken te consumeren. Wat vind jij hiervan?
Weeg je niet elke dag en houd eventueel een dagboek bij. Je gewicht schommelt voortdurend, dus weeg je bv. elke maandag en donderdag. Het maakt niet uit op welke twee dagen dat je jezelf weegt, maar zorg er gewoon voor dat er genoeg tijd tussen zit. Ik heb gehoord dat een dagboek bijhouden ook een heel goed idee is, dus ik ga proberen om zo gedetailleerd mogelijk te schrijven wat ik eet en hoeveel calloriën ik per dag heb ingenomen. Gaan jullie dit ook doen?


Geen opmerkingen: