15 nov 2013

De geschiedenis van Rimmel Londen

Geschiedenis is nog nooit zo leuk geweest! ;-) Een van de eerste cosmeticamerken die nog steeds bestaat, is Rimmel. Rimmel viert dit jaar hun 180-jarig bestaan en dat vieren we met deze online les over de historie van het merk. Op dit moment is Rimmel innovatief en brengen ze kwalitatief goede producten uit voor een drogisterij prijs. Benieuwd hoe het allemaal begonnen is? Lees dan verder.

Het begin...
Een Franse parfumeur, Hyacinthe Mars Rimmel, vestigde zich in 1834 in Londen en opende een winkel in de Albermarle Street. Naast de kennis die hij had verworven tijdens zijn leerjaren bij Pierre-François Lubin, de favoriete parfumeur van keizerin Josephine, nam hij zijn 14 jaar oude zoon, Eugene Rimmel, mee naar Londen. En hier wordt het pas echt spannend, want de jonge Eugene, die in 1839 toetrad tot het familiebedrijf, bleek een uitvinder, een pionier en een marketingwonder in één. Kortom, een visionair die zijn stempel op de cosmetica-industrie heeft gedrukt en Londen stevig op de kaart heeft weten te zetten.

Onder de vele innovaties van Eugene Rimmel tellen we postordercatalogussen, geparfumeerde waaiers voor een theaterbezoek en geparfumeerde Valentijnskaarten, een hippe nieuwe trend in het Victoriaanse Engeland. Tijdens de baanbrekende Grote Wereldtentoonstelling van 1851 in Hyde Park in Londen waren de bezoekers dolenthousiast over zijn ongelooflijke geurfontijn die stralen eau de cologne de lucht in spoot, zodat dames er hun zakdoekjes mee konden parfumeren. De ingenieuze Eugene trok zelfs de aandacht van koningin Victoria – zelf een trendsetter bij uitstek – en werd haar officiële hofparfumeur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Rimmel al snel beroemd was – zelfs aan de andere kant van de wereld; kijk maar eens naar de eerste editie van de New Zealand Herald uit 1863, waarin een advertentie van de firma te zien is. Maar het product dat Eugene Rimmel eeuwige roem heeft gebracht, is "Rimmel Water Cosmetique", dat rond 1880 werd uitgebracht.
1860
In dit jaar kwam Eugene Rimmel met de allereerste niet-tonische mascara die wereldwijd bekend werd onder de naam Rimmel. Het product was geïnspireerd op de Egyptische kohl die met een lang, dun voorwerp werd aangebracht en was gebaseerd op de allernieuwste uitvinding in die tijd: vaseline.
De eerste mascara's
Nog nooit van gehoord? Wedden dat je het vanochtend nog hebt gebruikt? Want het product dat Rimmel had uitgevonden, was waarschijnlijk 's werelds eerste niet-toxische mascara. Zelfs nu ziet de schattige kleine compacte mascara, compleet met borsteltje en spiegel, er nog verbluffend modern uit, dus je kunt je voorstellen hoe revolutionair het product in die tijd was. Na de dood van Eugene Rimmel in 1887 werd het bedrijf overgenomen door zijn twee zoons.

De volgende belangrijke mijlpaal werd bereikt toen de vraag naar cosmetica in Europa na de Tweede Wereldoorlog weer toenam en Rimmel werd verkocht aan de reclame-experts Robert en Rose Chaplin. Zij wisten iets van de originele 'marketingflair' van Eugene Rimmel terug te brengen in de memorabele slogan: "Beauty wise, value wise, you can’t buy better than Rimmel" en bedachten de allereerste cosmetica-display waar de klanten zelf konden kiezen.
De slimme Chaplins wisten niet alleen Rimmels reputatie als betaalbaar kwaliteitscosmeticamerk te vestigen, ze voorzagen tevens de democratisering van de mode- en schoonheidsindustrie die Londen tijdens de Swinging Sixties tot de belangrijkste stijlhoofdstad ter wereld zou maken. Aan het einde van de jaren '90 begon Rimmel, nu eigendom van Coty Inc., de aandacht weer te richten op de echte trendsettersmentaliteit van het merk. Dankzij een meesterlijke marketingzet waar Eugene Rimmel zelf zeker erg trots op zou zijn geweest, werd Rimmel een synoniem voor Londen met Britse symbolen, zoals de kroon en de vlag van het Verenigd Koninkrijk, om het streetwise-imago te ondersteunen. De deal werd beklonken met de inmiddels legendarische slogan: “Get the London look”.
Kate Moss
Het afsluiten van het contract met Kate Moss als wereldwijd gezicht van Rimmel London in 2001 bleek opnieuw een geweldige zet. Niet alleen was Kate zelf een echte 'London girl', maar ze belichaamde ook alles waar Londen voor stond – stijl, individualiteit, een wie-dan-leeft-wie-dan-zorgt houding – en natuurlijk was ze ook nog eens een echte schoonheid. Het werd een fantastische partnership, dat nog steeds voortduurt.

In 2011 vierde Rimmel London de 10e verjaardag van zijn samenwerking met het supermodel met de lancering van haar eigen lippenstiftlijn: Kate Moss Lasting Finish Lipsticks. Deze was zo succesvol, dat er in het voorjaar van 2013 een serie nagellakken bijkwam, voorzien van Kate's handtekening: Salon Pro with Lycra® Nail Polish by Kate Moss.
In 2010 werd de groep 'It-girls' van Rimmel versterkt door Georgia May Jagger, model en dochter van Mick Jagger en Jerry Hall. De mooie Georgia May met het spleetje tussen haar voortanden, voegt haar eigen eigenzinnige visie op de 'London style' toe aan de streetwise uitstraling van Rimmel.
Maar dat is nog niet alles. Rimmels nieuwste fantastische initiatief raakt het hart van alles wat cool is in London, dankzij een serie kleine, beknopte collecties ontworpen in samenwerking met de meest spraakmakende talenten van Londen, te beginnen met Rita Ora. Deze übercoole singer-songwriter oogst veel bewondering voor haar gevoel voor stijl en zet Rimmel London nog eens extra op de kaart met een in beperkte oplage verkrijgbare lippenstift- en nagellakcollectie die in het voorjaar van 2014 zal worden onthuld.
Je ziet dus dat Rimmel London klaar staat om nog een eeuw of twee door te gaan, terwijl het merk de successen van legendarische producten zoals de Stay Matte Foundation, de Moisture Renew Lipstick en de 60 Seconds Nail Polish doorschuift naar de onlangs gelanceerde topproducten waaronder de beruchte Scandaleyes Mascara en de Apocalips Lip Lacquer.
Tijdlijn

1834 - De in Frankrijk geboren Hyacinthe Mars Rimmel richt 'House of Rimmel' op, een exclusieve parfumerie in hartje Londen, dat al snel hét adres wordt voor innovatieve geuren en cosmetica. In 1839 komt zijn zoon Eugene ook bij het bedrijf werken.
1842 - Eugene Rimmel neemt de directie van het bedrijf over. Hij is een slimme ondernemer, kort daarvoor getrouwd met de dochter van een rijke fabrikant van chemische producten, en breidt het bereik van de firma uit tot buiten Londen. Hij verstevigt de groeiende reputatie van de Rimmel-producten buiten het Verenigd Koninkrijk en legt zo de basis voor een internationaal succes.
1857 - Eugene Rimmel krijgt de Britse nationaliteit. Hij is lid van de British Society of Arts en wint voor de Britse parfumeriebranche de allereerste internationale prijs. In 1861 wordt hij benoemd tot parfumeur van het Hof van Hare Majesteit Koningin Victoria. Deze eer wordt hem al snel ook door andere gekroonde hoofden in Europa, waaronder de koning en koningin van Spanje, de koning van Portugal en de Nederlandse koningin, wordt verleend. Veel van zijn creaties worden vernoemd naar koninginnen en prinsessen.
1864 - Na het grote succes van de artikelen die hij voor een aantal damesbladen heeft geschreven, publiceert Eugene Rimmel zijn baanbrekende Book of Perfumes, hetgeen dat zijn reputatie als geurmeester en cosmetica-expert nogmaals bevestigt. Rond deze tijd vindt hij de 'Cosmétique Superfin' uit, een innovatief product om de wimpers donkerder te kleuren en extra volume te geven, een vroege versie van de legendarische Rimmel Water Cosmétique, die beschouwd wordt als de eerste niet-toxische mascara ter wereld.
1887 - In februari 1887 overlijdt Eugene Rimmel in zijn Londense woning op nummer 67, The Strand. Hij wordt opgevolgd door zijn twee zoons, die de firma op internationaal vlak blijven uitbreiden, geholpen door het succes van het sterproduct, de Rimmel Water Cosmetique.
1949 - Rimmel wordt verkocht aan de reclamegoeroes Robert en Rose Caplin, die de democratisering van de mode- en schoonheidsindustrie voorzien en het merk aanprijst als 'waar-voor-je-geld' product en de eerste zelfbedieningsdisplay introduceren.
1970 – 1990 - Rimmel wisselt meerdere keren van eigenaar, van ITT in 1971 tot Schering Plough in 1980 en Unilever in 1989.
1996 - Coty Inc. wordt de nieuwe eigenaar van Rimmel en organiseert een wereldwijde herlancering van het merk met de slogan "Get the London look". In 2001 wordt het Londense supermodel Kate Moss het nieuwe gezicht van Rimmel.
2008 – 2010 - Rimmel breidt zijn groep It-girls uit met het in Londen geboren model Lily Cole, de singer-songwriter Sophie Ellis Bextor, het Canadese model Coco Rocha, de Amerikaanse actrice Zooey Deschanel en de muzikante Solange Knowles. In 2010 kondigt Rimmel aan dat ze een contract heeft gesloten met Georgia May Jagger, de dochter van Mick Jagger en Jerry Hall, als het nieuwe gezicht van Rimmel London.
2011 - Rimmel London viert de 10e verjaardag van de samenwerking met Kate Moss met de lancering van een lippenstiftcollectie met haar handtekening – Kate Moss Lasting Finish Lipsticks – tijdens een enorm feest in het Battersea Power Station waar Kate gezelschap krijgt van alle andere Rimmel-ambassadeurs.
2014 - 180 jaar na de start van Hyacinthe Mars Rimmel in Londen is Rimmel nog altijd het grootste cosmeticamerk in de UK en wordt de 'London look' in meer dan 75 landen wereldwijd gepromoot. Rimmel start ook met een belangrijk nieuw initiatief, waarbij de Londense erfenis in een nieuw jasje wordt gestoken via een 'limited edition'-collectie, ontworpen in samenwerking met een van de hotste muzikale talenten van Londen, Rita Ora.
Wist jij dat Rimmel al zo lang bestaat? Gebruik jij graag Rimmel?

Geen opmerkingen: